Sådan laver du en god konkurrence på Facebook

Mange tror fejlagtigt, at en god Facebook konkurrence bare handler om den rigtige præmie og så kommer resten nok af sig selv. Hvorfor bruge tid på at tænke særligt meget over indhold, når det nu bare er en konkurrence?

Jeg har tidligere skrevet et gæsteindlæg på Thomas Bigums blog om emnet; Facebook konkurrence, og jeg vil gerne prøve at uddybe, så du bliver klædt på til at lave en fremragende konkurrence, enten på Facebook eller lign. sociale medier.

For kort at opridse min baggrund, siden jeg kloger mig på emnet, så har jeg i en årrække haft ansvaret for bl.a. de sociale medier hos Whiteaway.com. Siden jeg overtog en Facebook side med kun 15.000 følgere i 2014, har jeg frem til 2016 øget følger-skaren med næsten 100.000. I skrivende stund har vi 109.700 ’likers’.

Vores følger-skare er temmeligt engageret og mange er på fornavn med mig, nok primært fordi jeg siden starten har fokuseret på at bruge mig selv og mine kolleger på utallige af de billeder vi igennem årene har lagt op.

Vi har brugt konkurrencer som et middel til at nå ud til ufatteligt mange mennesker, med en forholdsvis lille investering. Enkelte konkurrencer har nået godt over en million mennesker på Facebook, for en præmie-pris på få tusinde kroner.

Jeg har afviklet rigtig mange konkurrencer og jeg har igennem årene identificeret en række faktorer som typisk afgør om en konkurrence vil klare sig godt.

Hvad er den gode konkurrence en kombination af?

·         Hvor mange mennesker kan se sig selv bruge præmien?

Værdien af præmien er ikke nødvendigvis afgørende. Jo flere der kan se sig selv få præmien imellem hænderne, jo bedre. I det tilfælde at du vil nå ud til mange, forstås. Næsten alle mennesker kan se sig selv vinde en iPhone eller lign. gadgets, hvorimod væsentligt færre vil have glæde af ny tagbelægning, termoruder eller lign. Sørg dog altid for at have din virksomheds produkt in mente. Lad være med at lave den klassiske fejl; at udlodde en iPad – hvis du sælger voksduge. Find den præmie i din kontekst, flest kan glædes over.

·         Hvor nemt er det at deltage?

Helt afgørende for din konkurrences succes er også at det er relativt nemt at deltage. Jeg plejer at have forskellige målsætninger for øje når jeg laver en konkurrence. Det kunne være nyhedsbrevs-signups, flere likes, reach osv. Jeg går aldrig efter alle målene, på en gang. Hvis målsætningen er nye følgere på siden, så sæt fokus på det i teksten og hold deltagelsen på opslaget. Hvis målsætningen er nye modtagere til nyhedsbrevet, så ha’ fokus på det i stedet.

  1. Do’s:
    • Bede om at synes godt om opslaget
    • Spørge om noget simpelt: ”hvor mange XX på billedet, hvem vil du dele præmien med.
  2. Dont’s:
    • Bede folk gå ind på dit site for at finde noget. Fx: ”Gå ind på mitsite.dk og find en lyserød kylling på en af siderne – skriv hvor den er og du deltager”
    • Undlad at bede folk om for meget. Hvis de skal til at forklare noget teknisk, tager det hurtigt for meget tid.

Tænk på hvordan du selv bruger Facebook, de fleste af os zapper ned igennem newsfeedet i en vældig fart. Sørg for en lav indgangsbarriere til din konkurrence.

·         Skiller billedet sig ud i newsfeedet?

Sørg for at få billedet til at ligne noget der hører til på mediet men som samtidig skiller sig lidt ud. Dit eget feed er sikkert fyldt med alt fra kattevideoer, billeder af venner på ferie og diverse. Der er en grund til at fx Facebook hedder Facebook – vi vil se mennesker, ikke reklamer/produkter. (medmindre det er iPhones eller Ferrarier) dem vil de fleste gerne kigge på.

Eksempelvis føles det her ikke som noget der hører til:

Hvorimod det her er et billede med en person, nogle produkter der ser interessante og farverige ud og en tydelig opfordring, der viser at det er en konkurrence.

Ovenstående fik mere end 30.000 likes/kommentarer/delinger.

·         Hvor nemt er det at forstå hvordan man deltager?

Det er en fin balancegang, hvor lang du skal lave din konkurrencebeskrivelse. Den skal ikke være så kort at folk ikke forstår hvad de skal, men omvendt, hvis du har brug for 500 ord for at forklare præmissen for konkurrencen, så har du tabt på forhånd.

Brug formateringen, linjeskift, og simple korte sætninger – så misforstår folk ikke. Brug evt. emojis, hvis det passer til dit publikum.

·         Hvor nemt er det at forstå præmiens værdi?

”Vind 3 gavekort til min virksomhed” – ”Vind en dag i selskab med Johnny fra afdeling X” – ”Vind 3 timers arbejde udført af XX ingeniør”

Sådan konkurrence åbner hurtigt op for spørgsmål som, ”hvad laver din virksomhed?”, ”Hvad kan Johnny hjælpe med?”, ”Hvad kan jeg bruge en ingeniør til?” osv osv. Du forstår.

Lad præmiens værdi være nem at forstå. En KitchenAid køkkenmaskine kan alle forstå, ligeledes en iPhone. Find en produkt/ydelse som ikke kræver at man sætter sig ned med hele familien, for at finde ud af hvordan den skal bruges. Medmindre din præmie er en rejse til en valgfri destination – så skal folk nok være på 😉

·         Er konkurrencen delbar?

Når folk deler ting på sociale medier, handler det grundlæggende om relationer. Coschedule har skrevet en glimrende artikel om hvorfor folk deler http://coschedule.com/blog/why-people-share/ og der er, som jeg ser det, flere sider af sagen.

Coschedule omtaler 5 grunde til at folk typisk deler:

  1. For at bringe værdifuldt og underholdende indhold til deres venner
  2. For at definere sig selv (vise andre, hvem man er)
  3. For at forøge relationerne i deres liv
  4. For at føle sig mere involveret i hvad der sker i verden
  5. For at udbrede et budskab man går op i

De færreste konkurrencer lever dog op til alle disse, men jeg husker altid på et citat, som jeg desværre ikke kan huske ophavsmanden på:

People share things, not because they like you, but because they like their friends.

Det er vigtigt at lave konkurrencen delbar. Altså, hvis udtrykket af konkurrencen ligner noget der er løgn – så deler folk ikke nær så meget.

Sidst men ikke mindst, den kyniske del – som jeg ikke billiger – men den virker. Mange sider har kørt mange konkurrencer, hvor deling er et krav. Derfor er mange Facebook brugere blevet vant til at de skal dele for at være med. Du kan vælge at ride på den bølge, ved at insinuere at deling er et krav (Facebook tillader det ikke) – så jeg anbefaler også klart, at du lader være.

·         I hvor høj grad kan man glæde andre med sin gevinst?

Konkurrencer på sociale medier, hvor præmien kan bruges til at glæde andre, vil altid performe bedre.

Se f.eks nedenstående konkurrence fra Gl. Brydegaard. Den lever op til næsten alle kravene; skiller sig ud i newsfeed, nemt at deltage, man forstår værdien, den er afgjort delbar og man kan i den grad glæde andre med den, da præmien er en tøsetur med 3 gode veninder.

Resultat?

Viral-eksplosion. 28.000 likes, knap 15.000 delinger og 13.000 kommentarer. En reach på over 1.3 millioner mennesker – det er seriøst mange mennesker, for en pris på 6.000 kr.

Tilliden er vigtig

Tillid er vigtigt. Uhyre vigtigt.

I alle relationer, er tillid vigtigt. Det gælder selvfølgelig også når du skal lave en Facebook konkurrence. Alle kan lave et lucky punch, hvor noget gå viralt, helt tilfældigt. Men det er meget mere held end forstand. I starten oplevede jeg at vi kun fik et par hundrede deltager, så 300 måske 500 på en god dag – men over tid, begyndte det virkelig at tage fart.

Efterhånden blev folk også mere engageret i konkurrencen, engagement rates gik op og vi begyndte at have 5-10-15.000 deltagere i konkurrencerne.

I starten var der ofte kommentarer som, ”Der er jo aldrig nogen der vinder her på Facebook”, ”lad vær med at deltage, der er ingen vinder”.

Den slags kommentarer ser vi aldrig mere – hvorfor? Vi hylder vores vindere. Hver gang.

Når du har fundet en vinder, kontakt vedkommende og fortæl dem at du annoncerer deres navn på siden. Endnu har ingen protesteret.

Ofte deler vi også en pakke chokolade ud blandt folk der skriver tillykke. Det koster 50kr plus fragt – og kan godt give 1000-2000 likes og lykønskninger. Og ja, incitamentet er til stede – men det er bare en fornøjelse når en vinder kommenterer på opslaget og så får 100-150 likes på kommentaren.

Konsistens

Tilliden kommer ikke af sig selv. Du skal være konsistent og til stede. Fint nok hvis du i en uge eller 3 har for travlt til at poste på facebook. Men lad være med at være stille i 3-4-5 mdr og så forvente at din konkurrence går viralt.

Som altid på medier – vær til stede og vær konsistent.

Skal jeg booste min konkurrence?

Som udgangspunkt, ja – og nej. Du skal altid booste/promovere det indhold der virker. Hvis din konkurrence for alvor går viralt, så vil din betalte reach være en minimal andel – næsten ubetydelig, selv ved stort budget. Omvendt, så kan du få fantastiske resultater ved at booste, når et opslag performer godt.

Opslaget vil have en høj relevance score, høj engagement rate og du vil betale peanuts per post engagement, når den virkelig stikker af.

Boostingen kan også hjælpe et viralt opslag yderligere ud, ved at eksponere for en masse mennesker, som så deler opslaget organisk.

Sidst, hvis dit publikum er lille. Så kan et målrettet boost, hjælpe dig med at nå dit foretrukne publikum. Fremfor kun venner af dem der interagerer og deler opslaget.

Leave a Comment