Facebook målgrupper – alt du har brug for at vide

Den her artikel har vist sig at blive noget lang. Så for overskuelighedens skyld, får du en indholdsliste. Hvis du er grøn i Facebooks målgrupper, vil jeg anbefale at starte fra toppen – føler du dig nogenlunde ferm, så find de punkter der har interesse:

Sådan skabes interesser
Se hvilke interesser Facebook har tildelt dig
Interesser er delt op i disse grupper
Mine interesser på Facebook
Hvornår er interesser okay at målrette mod?
De her målgrupper skal du bruge
Brugerdefinerede målgrupper
Kundefilen fanger dem der kender dig
Websitetrafik fanger dem der besøger dig
Interaktionsmålgruppen fanger dem der interagerer
Opret video-interaktions-målgruppe
Opret lead-annonce målgruppe
Kopimålgruppen er dem der ligner, dem der kender dig
Kilden på kopi-målgruppen er vigtig
Indlejrede målgrupper
Et webshop eksempel
Et blog eksempel

Hvis du har haft en Facebook side i mere end en dag eller to, så er du nok efterhånden klar over at den infamøse ‘boost’ knap ikke er det bedste valg, når du skal promovere dit indhold på Facebook. 

Grundlæggende er den som standard sat op til at smide din annonce ud til folk der følger dig samt deres venner. Hvilket måske kan lyde som en fin løsning, men det er det ikke.

Først og fremmest – interesser er ikke hvor du skal starte

Tænk over det, hvor mange af dine venner har præcis de samme interesser som dig? Hvis du som mand følger en side omkring Powertools eller HiFi, hvor mange af dine kvindelige venner er så interesseret i annoncer fra den side? Hvis dit svar er få, så overdriver du!

Men i kølvandet på den generelle konsensus om at boost knappen er tosset at bruge, ser jeg en del “konsulenter” fortælle hvordan du skal bruge “Interesser” til at laser-målrette dine annoncer.

Og ja, i forhold til boost-knappen er det en forbedring – men jeg ser stadig interesser som den sidste målgruppe jeg bruger. Hvis du har oplevet “Interesser” som en uudtømmelig kilde af konverteringer, kudos til dig – men min erfaring er, at det har de færreste.

En interesse du fx. kan have er madlavning. Madlavning som interesse eksisterer fordi Facebook mener at du, på baggrund af din adfærd på Facebook, går op i madlavning. Men det er jo langt fra sikkert at madlavning rent faktisk har din interesse.

Sådan skabes interesser

Måske har du set en af de mange Tasty madvideoer (okay, indrøm det – alle sammen) eller klikket på en annonce fra Karolines Køkken. Men det betyder ikke nødvendigvis at din interesse er madlavning.

Der kan være en uendelig række af grunde til at man klikker, liker, kommenterer eller interagerer med indhold på Facebook. Og en del af grundene behøver ikke nødvendigvis være en generel interesse for indholdet.

“Facebook tildeler alle brugere interesser på baggrund af hvilke oplysninger de deler, hvilke sider de synes godt om, hvilke aktiviteter de har på Facebook”

Der snakkes om at Facebook også tildeler interesser på baggrund af hvad du snakker om i private chats. Det er ikke noget jeg selv har oplevet – men jeg har set mange diskussioner.

Jeg er ikke sikker på at Facebook bruger den slags information, men omvendt, så længe det er 100% anonymt, ser jeg ikke problemer med at få sat en “Kage” interesse på mig, hvis jeg i et par chats har snakket om en fødselsdagskage.

Se hvilke interesser Facebook har tildelt dig

Ikke så mange er klar over det, men du kan faktisk få et fint overblik over præcis, hvilke interesser Facebook mener du har – samt hvorfor en given annonce bliver vist til dig. Det er ikke sikkert den vises på baggrund af en interesse.

På din pc:

  1. Tryk på den lille pil ved siden af låsen oppe i højre hjørne
  2. Tryk på ‘Indstillinger’
  3. Tryk på ‘Annoncer’ i venstre side
  4. Tryk ‘Rediger’ på punkt 4: “Annoncer basere på mine præferencer”
  5. Tryk ‘Besøg annoncepræferencer’

På mobil (iOS):

  1. Tryk på burgermenuen nede i højre hjørne
  2. Tryk ‘Indstillinger’ i bunden
  3. Tryk på ‘Kontoindstillinger’
  4. Scroll ned og tryk på ‘Annoncer’
  5. Tryk på ‘Administrer de præferencer, vi bruger for at vise dig annoncer’

Interesser er delt op i disse grupper:

  • Virksomhed og industri
  • Rejser, steder og begivenheder
  • Nyheder og underholdning
  • Livsstil og kultur
  • Teknologi
  • Hobbyer og aktiviter
  • Personer
  • Mad og drikke
  • Sportsgrene og udendørsliv
  • Fitness og wellness
  • Uddannelse
  • Shopping og mode
  • Familie og forhold

På din præferenceside har du mulighed for fra- og tilvælge interesser. Jeg er ret sikker på, at du hurtigt sidder med et smørret grin på – det gjorde jeg. Mere om det, lidt længere nede i artiklen.

Ved at klikke på de forskellige præferencer, får du også en forklaring på præcis, hvorfor du er tildelt den præference.

“Få en masse inspiration til annonceudformning herinde. Mange præferencer viser eksempler på annoncer, som andre annoncører har sat op og målrettet mod den interesse.”

Hvis du synes det er svært at få gode ideer til annoncer; altså, måder at skrive på, kreativ udformning, overskrifter osv osv, så kan der være masser af inspiration at hente her.

Mine interesser på Facebook

At tage et kig ind i mine egne præferencer/interesser var sjovt. Jeg har sammenlagt 485 interesser ifølge Facebook. 139 af dem er eksempelvis indenfor ‘Virksomhed og industri’ og kun 11 er ‘Fitness og wellness’. Pudsigt, eftersom jeg eller går rimeligt meget op i kost og motion. Men, det synes Facebook åbenbart ikke.

Rigtig mange af mine interesser er uhyre irrelevante og meget forældede. Der er dog også en del, som er lige i skabet.

Et udvalg af interesser hvor Facebook har ramt plet

  • Kickstarter
  • Marketing automation
  • Power editor
  • Inbound marketing
  • Email marketing
  • Digital marketing
  • Pay per click
  • Indiegogo
  • Facebook for business
  • Crowdfunding
  • Uber
  • Mobiltelefoner
  • iOS
  • Macbook

Og selvfølgelig også mange andre. Alle de her interesser rammer rigtig fint. Det er alle emner der interesserer mig, så en annoncør kunne med fordel målrette mod dem, hvis de har et produkt der ligger tæt op af dem. Men, oh boy, der er også nogle der rammer helt helt skævt.

Her rammer Facebook helt skævt

  • Randers (Okay, skyldig i at have grinet af Randers Memes – undskyld Randers)
  • Hjørring
  • Plumbing (Altså, vvs)
  • Bilvask
  • Interflora
  • Valuta
  • Rogaland
  • Pantene (Shampoo?)
  • Smagssans
  • Kinas kommunistiske parti
  • Homo sapiens
  • Chili pepper (Yes, jeg kan ikke tåle chili)
  • Justin Bieber (Suk.)
  • Selfie
  • Falke
  • Lugt

Altså, jeg kan blive ved – ud af de 485 interesser er halvdelen helt i øst og vest. Jeg kan da godt sjusse mig frem til hvor mange af dem måske kommer fra, Randers Memes f.eks. Men mange er også opstået helt tilfældigt.

Skulle man bedømme min person, udelukkende på baggrund af mine interesser på Facebook, ville man komme til nogle meget forstyrrende konklusioner. Siger det bare.

Ild er også på min liste, men jeg forestiller mig ikke mange annoncører ville kunne bruge det til noget.

Det skulle da lige være en Kickstarter på en WiFi-connected flammekaster. Så er jeg klar!

Hvornår er interesser okay at målrette mod?

Interesser er ikke altid en dårlig ting. Jeg har for vane altid at kigge på hvorfor jeg får vist en annonce, hvis den fanger min interesse. Det kan du i øvrigt gøre ved at klikke på den lille pil, oppe i højre hjørne på annoncen og trykke “Hvorfor ser jeg dette?”.

Indenfor visse nicher kan det give fin mening. Eksempelvis har jeg set annoncer fra HubSpot, som var målrettet mod folk med Mailchimp som interesse eller annoncer for cool gadgets, målrettet mod Kickstarter. Hvilket gav super god mening for mig og var interessante. Well done.

Hvad skal jeg så målrette annoncer til?

Det var 1000+ ord om hvorfor interesser, er noget hø. Så nu spørger du sikkert, “Michael, jeg har en lille webshop, og nu vil jeg altså gerne i gang med at annoncere på Facebook, så HVORDAN finder jeg en målgruppe at annoncere til?”

Godt du spørger. Facebook er nemlig et sandt slaraffenland af muligheder.

Jeg kommer ikke omkring opsætning af annoncer, budskaber, kampagne strukturer osv. i denne omgang – så bliver den her artikel nemlig alt alt alt for lang. Det gemmer jeg til en anden dag. Men dykker derimod direkte ned i målgrupperne og hvordan du bygger dem op.

De her målgrupper skal du bruge

Som nævnt tidligere, så er interesser langt nede på min prioritetsliste over målgrupper, faktisk næstsidst. Hvis du har læst hele artiklen, ville jeg også mene at du kan se hvorfor interesser, ikke altid er hensigtsmæssige.

Facebook har simpelthen en hele perlerække af værktøjer til at ramme lige nøjagtig det meste relevante publikum. Jeg kommer meget mere ind på hvordan du sætter dem op og hvordan du strukturerer dine målgrupper.

 

Først, her er de typer målgrupper man typisk arbejder med på Facebook:

  • Brugerdefinerede målgrupper:
    • Kundefil (Seed audience)
    • Websitetrafik (Website custom audience )
    • Interaktioner (Engagement audience)
  • Kopimålgrupper
    • Lookalike audience
  • Gemt målgruppe (bred målretning)
    • Interesser
    • Demografi

Jeg har udeladt målgruppe på App-aktivitet, da jeg antager at det er uinteressant for 99% af dem der læser min blog.

Når du opbygger dine målgrupper, er det altid en afvejning imellem reach eller præcision. Jo bredere du laver dine målgrupper, jo flere mennesker vil du kunne nå og jo mere fokuseret du laver dem, jo færre. Problemet med en ultra specifik målgruppe er at der måske ikke er nok at annoncere til og så udebliver resultaterne – omvendt, med en super bred målgruppe, går relevansen fløjten for de fleste i målgruppe og så bliver det pludselig dyrtkøbte resultater.

Brugerdefinerede målgrupper

Der er som nævnt, 3 typer brugerdefinerede målgrupper:

  1. Kundefil
  2. Websitetrafik
  3. Interaktioner

Lad os starte med kundefilen.

Kundefilen fanger dem der kender dig

 

Du har mulighed for at uploade rå data til Facebook, f.eks ved upload af CSV (Comma Separated Values) – grundlæggende en excel fil uden formatering, eller en TXT fil. Yderligere har du mulighed for blot at kopiere og indsætte de rå kundedata.

Facebook matcher derefter dine kundefil med eksisterende Facebook brugere og danner en målgruppe ud fra de match, som der skabes.

En grundlæggende datafil består måske af en hel masse emails, som du har indsamlet, enten gennem køb, sign-up til nyhedsbrev, deltagelse i en konkurrence eller meget andet.

For at forbedre match raten, kan du også overføre data som f.eks:

  • Telefonnummer
  • Fornavn
  • Efternavn
  • Postnummer
  • By
  • Stat/landsdel
  • Land
  • Fødselsdato
  • Fødselsår
  • Køn
  • Alder
  • Osv

Når du har uploadet din målgruppe, tygger Facebook lidt tid, alt efter størrelse på filen – hvorefter din målgruppe er klar. Det er ikke sikkert din målgruppe er særligt stor – men det kommer jeg ind på senere, hvorfor det i visse tilfælde ikke gør noget.

Eksempler på målgrupper du allerede i dag skal lave, hvis du f.eks er en webshop:

  • Alle modtagere af nyhedsbrev
  • Alle deltagere i X konkurrence (læs også: Sådan laver du en god Facebook konkurrence)
  • Kunder som har handlet for mere end et bestemt beløb (VIP kunder)
  • Kunder som har handlet mere end 2/3/4 gange (Repeat kunder)
  • Kunder som har handlet visse kategorier af varer
  • Kunder som er med i jeres loyalitetsklub
  • Kunder som har givet jer en positiv anmeldelse (hvis i har data)
  • Kunder som har givet jer en høj NPS score (hvis i bruger sådan noget)
  • Kunder som har givet en lav NPS score

Der er mange mange muligheder og det er ikke sikkert de alle sammen giver mening, for netop dig. Men så har du en ide om hvilke målgrupper, der giver mening at uploade til senere brug.

Hvad kan jeg så bruge de her målgrupper til?

Alt efter størrelsen på dine målgrupper, er der forskellige muligheder. Det er klart, at har du kun haft 500 kunder i din butik, er der ikke mange i din målgruppe, du kan målrette mod. Men det kommer jeg meget mere ind på, når vi snakker kopi-målgrupper i senere afsnit.

Har du dog nogle større målgrupper, f.eks 10.000 kunder, 25.000 nyhedsbrevsmodtager eller lign, så det helt fantastisk at bruge Facebook, til at understøtte kampagner i andre kanaler. F.eks kan du understøtte en kampagne i et nyhedsbrev med en promovering på Facebook. Er der f.eks 5000 i en given målgruppe, så kræver det typisk ikke mere end få hundrede kroner at nå de fleste.

Jeg vil ikke i denne omgang gå i dybden med alle muligheder – det bliver forbeholdt et indlæg for sig selv. Smid gerne en kommentar, hvis du har specifikke ønsker.

HUSK: Kundefilen er dit ultimativt mest relevante publikum. Det er dem der kender dig, på den ene eller anden måde. Det er også det publikum du skal behandle bedst – så lad være med at spamme dem med en alt for høj annonce-frekvens.

Websitetrafik fanger dem der besøger dig

This is a big one. En af de vigtigste i dit målgruppe-arsenal. Det er her du bygger målgrupper af folk som rumsterer rundt på din hjemmeside.

Først og fremmest, skal du have installeret en Facebook Pixel. Du har nok allerede en annoncekonto, så det er nemt at generere din pixel. Har du allerede en på dit site, kan du hoppe over det her afsnit.

  1. Gå til annoncekonto
  2. Tryk på fanen “Pixels”
  3. Tryk på “Opret en pixel”
  4. Giv den et navn f.eks “minhjemmeside.dk”
  5. Opret pixel
  6. Tryk på “Handlinger > vis kode”
  7. Indsæt Pixelen imellem <head> taggene på din hjemmeside.

Pixelen skal som udgangspunkt være til stede på alle sider på din hjemmeside.

Opret din første målgruppe fra websitetrafik

  • Tryk på fanen “Målgrupper”
  • Tryk på “Opret målgruppe”
  • Vælg “Brugerdefineret målgruppe”
  • Vælg “Websitetrafik”

En dialog kommer frem. Den ser sådan her ud:

Du har her mulighed for at lave en lang række forskellige målgrupper af folk der er aktive på din hjemmeside. De forskellige muligheder er:

  • Enhver som besøger dit website
  • Personer som besøger specifikke websider
  • Personer som besøger specifikke websider, men ikke andre
  • Personer som ikke har besøgt dit website i en bestemt tidsperiode

Og de sidste to, som er en smule mere komplekse/tekniske:

  • Baseret på den tid der er brugt på dit website
  • Brugerdefineret kombination

Enhver som har besøgt dit website

Dette er den simpleste målgruppe. Her samler du alle der har besøgt website(s) hvor din pixel ligger, uanset sider, tid brugt eller lign. Ligger din pixel på mere end én hjemmeside, anbefaler jeg at du indtaster www.minhjemmeside.dk og intet andet. Så du ikke pludselig får trafik i din målgruppe fra www.minvenshjemmeside.dk. Vælg herefter tidsperiode og evt. om målgruppen skal tage tidligere trafik med – kan du selvfølgelig ikke, hvis du netop har lagt din pixel på hjemmesiden.

Giv din målgruppe et sigende navn. Jeg kommer ind på en navngivningstaksonomi senere.

Personer som besøger specifikke websider

Her har du mulighed for at bygge målgrupper af personer som besøger bestemt sider på din hjemmeside. Det kan være du har www.minhjemmeside.dk/blog eller www.minhjemmeside.dk/produktkategori/ og ønsker at målrette annoncer mod disse målgrupper.

Du har 2 muligheder:

  1. Websider som er lig med
    1. Indtaster du: www.minhjemmeside.dk/blog får du kun dem der har ramt netop denne side. Nyttigt til at lave målgruppe af f.eks et bestemt blogindlæg.
  2. Websider som indeholder
    1. Indtaster du: www.minhjemmeside.dk/blog/ får du en målgruppe af alle der har besøgt sider, som starter med den URL. Dvs også besøgende på: www.minhjemmeside.dk/blog/superblogindlæg1/

Det er ikke nødvendigt at indtaste hele URL’er. Du kan nøjes med at indtaste URL nøgleord, som f.eks: [trøjer][shorts][shampoo][undertøj] osv osv, så samler målgruppen alle besøgende op, som har besøgt URL’er, der indeholder de nøgleord.

Indtast en tidsperiode og giv målgruppen et sigende navn.

Personer som besøger specifikke websider, men ikke andre

Igen, 2 muligheder. Websider indeholder eller er lig med. Her har du mulighed for at lave en målgruppe som består af folk som har besøgt Webside 1 men ikke Webside 2. Jeg bruger stort set aldrig denne type, da du kan få samme effekt ved at lave 2 målgrupper af specifikke websider og så ekskludere den ene fra den anden – det giver i mine øjne mere fleksibilitet.

Men det vælger du selv. Indtast tidsperiode og giv målgruppen et sigende navn.

Personer som ikke har besøgt dit website i en bestemt tidsperiode

En perfekt målgruppe til at gen-aktivere tidligere besøgende. Her opretter du en målgruppe som består af besøgende som har besøgt dit site i 180, men ikke er vendt tilbage i XX dage.

Vælg antale dage, f.eks 7, 14 eller lign. og giv målgruppen et sigende navn.

Baseret på den tid der er brugt på dit website

Her medtager du de personer, som har brugt mest tid på din hjemmeside. Du har mulighed for at vælge:

  • Top 5 %
  • Øverste 10 %
  • Top 25 %

Vælg en tidsperiode og giv målgruppen et sigende navn.

Brugerdefineret kombination

Her er det at vi begynder at introducere ‘steroider’ til målgruppe opbygningen.

Kort fortalt, så kan du med den avancerede tilstand slået til, eksempelvis bygge målgrupper af:

  • Folk der har besøgt visse URL’er, xx gange i en given tidsperiode
  • Folk der har gennemført et køb i en given periode
  • Folk der har lagt en vare i kurv
  • Folk der har besøgt visse typer af sider

Og det her kan du så elegant blande sammen med hvilke enhed de var på, mobil, desktop eller begge samt udelukke visse målgrupper.

 

Interaktionsmålgruppen fanger dem der interagerer

Der er i skrivende stund kun 3 typer interaktioner du kan bygge målgruppe på. Dvs. du endnu ikke kan lave en målgruppe på folk der ‘liker’ dit indhold, men der er dog forlydender om at der snart kommer målgruppe på folk der deler links til dit site. I skrivende stund, er det ikke rullet ud endnu.

De 3 typer interaktioner du kan bygge målgrupper på er:

  • Video-interaktion
  • Leadannonce-interaktion
  • Kanvas-interaktion

Alle 3 typer indhold er iøvrigt noget jeg ser for få anvende. Video er selvfølgelig all-the-fuzz i marketing, men stadig anvendes det slet ikke i den grad, det er muligt. I hvert fald ikke i Danmark.

Leadannoncer er en fremragende måde at opfange permissions til dit nyhedsbrev, men for at det bliver rigtig smooth, kræver det at du sætter en integration op med din yndlings-mailplatform. Det kan evt. gøres virkelig nemt med en service som f.eks Zapier. Det er et emne til et andet indlæg, men med Zapier kan du sætte webhooks op som kan hente leads, opsamlet i leadannoncer, og sende dem til dit mailsystem.

Kanvas er lækkert. Den Snapchat inspirerede indholdsfunktion giver mulighed for, i særklasse, at fortælle historier om dit brand, produkt eller service. Og selvfølgelig skal du lave en målgruppe på folk der interagerer med dit kanvas!

Opret video-interaktions-målgruppe

  • Tryk på fanen “Målgrupper”
  • Tryk på “Opret målgruppe”
  • Vælg “Interaktion på Facebook”
  • Vælg “Video”

Der kommer en dialog frem, som ser sådan her ud:

Videomålgruppe på Facebook

Først og fremmest vælger du hvilken type interaktion du ønsker. Her har du følgende muligheder:

  • Personer, der har set mindst 3 sekunder af din video
  • Personer, der har set mindst 10 sekunder af din video
  • Personer, der har set mindst 25 % af din video
  • Personer, der har set mindst 50 % af din video
  • Personer, der har set mindst 75 % af din video
  • Personer, der har set mindst 95 %af din video

Vælg herefter hvilken video(er) du ønsker målgruppen skal opfange interaktion fra. Du kan heldigvis, nemt vælge flere videoer. Det kommer selvfølgelig an på hvilken type målgruppe du vil lave.

Hvilken interaktion du skal vælge, afhænger også meget på indholdet i din video i din video – og længden.

Særligt er indholdet i din video vigtig. Hvis du har fået produceret en video på 20-30 sekunder med en ‘lang’ intro og dit payoff/budskab først kommer sent i videoen, så giver 75/95 % målgrupperne god mening.

Har du derimod lagt en 10 minutter lang video op, hvor du starter med at præsentere dit produkt og herefter begiver dig ud i en længere beskrivelse, ja så kan 25% målgruppen sagtens give mening – og evt. 75/95 som en målgruppe med særligt høj retention.

“Jeg har lavet en video på 3 min og der er 45.000 visninger på – men suk, Facebook siger at min 95% interaktionsmålgruppe er for lille til at kunne bruges – hvorfor?!”

Det er så her den barske virkelighed melder sig. Facebook måler en visning efter 3 sekunder, så din video kan hurtigt få bunker af visninger, uden at der reelt er særligt mange der ser videoen til ende. Særligt hvis din video er mere end et par minutter lang, vil du opleve at retention falder drastisk, og hurtigt, hvis ikke indholdet er interessant.

Så det kan godt være at din nyligt producerede tv-reklame har 100.000 visninger. Men hvis kun 5 % ser forbi 5 eller 10 sekunder, er den så en succes? Det vurderer du. Geico er kendt for at lave en hel serie af reklamer hvor hele payoff kommer indenfor de første 5 sekunder, for at imødekomme at en Youtube preroll kun er 5 sekunder. Kreativt!

Vælg hvilken periode målgruppen skal opsamle fra, op til 365 dage. Giv målgruppen et sigende navn og gem.

Jeg kommer ind på indlejrede målgrupper og målgruppestruktur senere i det her indlæg.

Opret lead-annonce målgruppe

Samme fremgangsmåde som Video, men vælg istedet Leadannonce.

Du kan her opbygge målgruppe på 3 typer interaktioner:

  • Alle, der har åbnet denne formular
  • Personer, som har åbnet men ikke indsendt formularen
  • Personer, som har åbnet og indsendt formularen

Tidsperioden du kan vælge er max 90 dage – hvilket giver god mening. De fleste kan huske video/billede et år efter, hvis det har gjort indtryk. Det er nok de færreste der kan huske at de har åbnet en leadformular på Facebook.

Alle, der har åbnet denne formular dækker, ikke overraskende, over alle der åbnet formularen. Brugbart når du ønsker at ramme alle der har interageret med sekundært eller alternativt budskab.

Personer, som har åbnet men ikke indsendt formularen er brugbart når du ønsker at lave remarketing til folk der ikke har indsendt. Der kan være 1000 årsager til at folk ikke indsender. De bliver forstyrret, dit budskab er ikke skarpt nok, incitamentet er for lille eller meget andet. Hvad end årsagen er, så kan du vise den her gruppe en opfølgende annonce eller leadformular, for at få dem til at konvertere. Jeg lover at jeg kommer ind på praktiske anvendelser senere.

Personer, som har åbnet og indsendt formularen er en værdifuld målgruppe, i den forstand at, det er dem der har givet dig deres tillid og foræret dig deres email adresse. Du er selvfølgelig super skarp og har et fremragende email-flow som straks byder nye leads velkommen til dit brand og udstråler rendyrket værdi til dine modtagere!

Er du ikke helt der endnu, så kan du sagtens remarket til folk der har skrevet sig op, med yderligere indhold.

Hvis du fik dit nye lead på et incitament om at modtage en rabatkode, hvorfor så ikke remarket med andre rabatkoder? Eller hvis incitamentet var et stykke indhold, hvorfor så ikke følge op med mere indhold?

Husk, for dine leads, er konverteringen ikke endestationen – men starten på deres rejse, sammen med dig.

Opret kanvas-interaktions-målgruppe

Samme fremgangsmåde, men vælg Kanvas.

Vælg dit kanvas og vælg hvilke brugere der skal medtages i målgruppen. Du kan vælge:

  • Personer, som har åbnet dette kanvas
  • Personer, som har klikket på links i dette kanvas

Vælg en tidsperiode giv målgruppen et sigende navn.

Kanvas fortjener et helt indlæg for selv, for der er så mange muligheder. Det er en fantatisk måde at præsentere folk for indhold, men mange forstår endnu ikke helt, præcis, hvilke muligheder der er. I virkeligheden er det kun fantasien og dine evner med video/billeder, som sætter grænserne.

Meget mere om det i et andet indlæg.

Kopimålgruppen er dem der ligner, dem der kender dig

Eller, ligner dem der interagerer med dit indhold, som omtalt i den her del.

Du kan i virkeligheden opbygge kopi-målgrupper af de fleste typer målgrupper og Facebook beskriver dem “Find nye personer på Facebook, som minder om dine mest værdifulde målgrupper.”

Men først, sådan opretter du en kopimålgruppe:

  • Vælg fanen “Målgrupper”
  • Tryk på “Opret målgruppe”
  • Vælg “Kopimålgruppe”
  • Vælg først din kilde på baggrund af en af dine egne målgrupper:
  • En kundefil
  • Websitetrafik
  • Følgere af din Facebook side
  • Interaktionsmålgruppe
  • Vælg hvilket land målgruppe skal findes
  • Vælg målgruppens størrelse
  • Giv målgruppen et sigende navn

Kilden på kopi-målgruppen er vigtig

Endelig er vi kommet til den del af Facebook målgruppe værktøj hvor du virkelig kan sætte fut i dit annonce-setup. Det er i kopi-målgrupperne Facebooks virkelige styrke ligger.

Facebook ved uhyrligt meget om hvordan du bruger internettet. Til et Facebook event talte jeg med en fyr fra Instagrams data/kreative workshop og han fortalte mig at de kigger på mere end 1 million faktorer over hvordan du interagerer med Facebook.

For at forsimple det helt vildt, så ved Facebook alt om:

  • Om du interagerer med annoncer
  • Har tilbøjelighed til at klikke på annoncer
  • Ser annoncer
  • Hvor meget video du ser
  • Hvor meget du chatter
  • Om du har børn
  • Hvor mange venner du har på FB
  • Om du har en Facebook side
  • Om du tit konverterer
  • Og meget meget meget andet.

Den her data og viden bruger Facebook overvejende på 2 fronter. Den ene er din kampagne-målsætning på en annonce-kampagne. Vælger du “Send folk til dit website” som målsætning, vil algoritmen optimere mod at vise annoncen til folk som typisk klikker på annoncer. Det giver ikke mening at vise annoncen til folk der aldrig klikker på noget.

Den anden er kopimålgrupper. Her har du mulighed for at finde folk der minder mest om dine værdifulde publikummer.

Som jeg nævnte i del 1, giver det god mening at oprette en række seed-publikummer, som du kan bygge kopi-målgrupper på. F.eks:

  • VIP kunder
  • Repeat kunder
  • Folk der køber bestemte kategorier
  • Folk der kigger på sin hjemmeside
  • Folk der besøger bestemte sider
  • osv

De her målgrupper kan du bruge som kilder til kopi-målgruppen. Sidder du nu og tænker “Holy-shit, alle de muligheder!”? Fedt! Hvis ikke endnu, så følg med.

Når du opretter kopi-målgruppen kan du vælge hvor stor en del af et givent lands befolkning du ønsker at ramme, fra 1-10 %. I Danmark er det fra ca. 37.000 til 370.000 af Danmarks aktive Facebook brugere.

Så for at skære det ud i pap. Hvis du har uploadet en kundefil med dine 500 absolut mest værdifulde kunder – dem der handler dyrest/oftest. Så kan du bruge den kundefil til at finde den ene procent af Danmarks befolkning der i deres handlinger og kendetegn, minder mest om dine værdifulde kunder.

Så lad mig spørge dig, hvem tror du er mest tilbøjelig til at interagere med din annonce. Folk der ligner din værdifulde kunder i høj grad, eller dem der har “Interesse” for “Bilvask”?

Det kan altid komme an på en test – og det kommer også an på nichen du er i, men jeg vil vove at påstå, at for langt langt de fleste er der ingen konkurrence. Kopi-målgruppen out-performer hver gang.

Gemt målgruppe er demografi og interesser

Den gemte målgruppe er hvor du selv sammensætter din målgruppe. Den gemte målgruppe har så afgjort sin berettigelse i mange tilfælde og kan også af og til være den bedste, hvis den passer til din niche/produkt/service. Et par eksempler er:

  • En restaurant der vil ramme lokale i alderen 25+
  • En webshop med børnetøj der vil ramme alle der har børn
  • Et event som vil nå alle i et bestemt geografisk område
  • En Facebook side som vil ramme en bestemt niche
  • Her kan “Interesser” også være fine at bruge. En mulighed kunne være butik som sælger øl og målretter imod folk der har interesse for “Mikrobryggerier”

Mulighederne og kombinationsmulighederne er lige så mange som der er mennesker i Danmark, så prøv dig frem og test altid op imod f.eks. kopi-målgrupperne.

Indlejrede målgrupper

Indlejrede målgrupper er vigtige at forstå, da de sørger for at du rammer det mest relevante publikum først og for at ekskludere fra mindre relevante. Der er ingen grund til at en gruppe mennesker er med i mere end én målgruppe, da dine annoncesæt så bare vil konkurrere imod hinanden. Lad os kigge på kopi-målgrupperne først.

Når du opretter kopi-målgrupper, kan du vælge at trykke på avancereret. Det giver dig følgende dialog:

Her kan du vælge at oprette op til 6 målgrupper. Hvis du vælger 3, som i det her eksempel, vælger du efterfølgende hvor stor en procentdel af landet, du ønsker skal være i hver målgruppe.

  • Målgruppe 1 er 1%
  • Målgruppe 2 er 4%
  • Målgruppe 3 er 7%

Her laver Facebook automatisk målgruppe 1 indlejret i målgruppe 2 og målgruppe 1+2 er indlejret i målgruppe 3. Det giver dig mulighed for at vise en annonce til målgruppe 1, og hvis den så virker godt, kan du udvide med et ekstra annoncesæt til målgruppe 2 og være sikker på at du ikke retter din annonce i det nye annoncesæt, imod målgruppe 1.

Det er det grundlæggende princip i indlejrede målgrupper.

Den strategi kan du også bruge når du vil kombinere andre typer målgrupper.

Altid tænk: hvilket er det mest relevante publikum i min kampagne?

Du starter med at oprette et annoncesæt der er rettet imod dit mest relevante publikum. Lad os tage et tænkt eksempel:

  • Mest relevant publikum:
  • Besøgende på din hjemmeside
  • Næstmest relevant publikum:
  • Dine fans
  • Tredjemest relevant publikum:
  • Kopimålgruppe af dine besøgende

I første annoncesæt sætter du så målgruppen til dine besøgende. Annoncesæt 2 retter du mod dine fans og EKSKLUDERER besøgende på din hjemmeside. Annoncesæt 3 er mod kopimålgruppen og her ekskluderer du både besøgende samt dine fans.

Lige en note: alt efter hvilken aktivitet du ønsker din målgruppe skal lave, så sørg for at ekskludere dem der har taget action, fra alle annoncesæt. Dvs, er målsætningen at få folk til at skrive sig op til et nyhedsbrev, så sørg for at de ikke modtager denne kampagne EFTER de har skrevet sig op. Det er spild af penge og irriterende for brugeren.

Praktiske eksempler

Et webshop eksempel

Et par praktiske eksempler har jeg jo lovet. Nedenstående er en klassisk, omend en smule forsimplet salgstragt for en webshop. Du må ikke forveksle den med din kundes rejse, for den er langt mere kompleks, men i den perfekte verden følger kunden lige præcis de her trin, til et køb. Lad mig forklare hvilke publikummer du kan bruge i hvert trin. Det er ikke sikkert at det er nødvendigt for dig at oprette alle målgrupperne – omvendt, kan det også være at du skal være endnu mere granulær. Det kommer an på dine ambitioner.

Det giver rigtig god mening at arbejde “bagfra” når du bygger dine publikummer og efterfølgende dine kampagner. Er du helt nystartet webshop, kan det dog give god mening at starte med bare at få noget trafik.

Step 1

Opret følgende målgrupper:

  • VIP kunder (folk der har købt for f.eks 50% mere end din gennemsnitsordre) (brug kundeliste)
  • Repeat kunder (Altså, folk der handler ofte. F.eks mere end 3-5-10 gange i år) (brug kundeliste)
  • Personer som har gennemført et køb de sidste 7, 14, 30 og 180 dage (brug website trafik målgruppe, hvis du ikke har sat nogle hændelser op)
  • Det bedste er dog at lave en standardhændelse på gennemført køb eller en brugerdefineret konvertering. (Men det hører til en anden artikel) – for nu, holder vi os til målgrupperne.

Nu har du dit gode grundlag på plads, samt en målgruppe der dækker over dem der netop har gennemført køb.

Step 2

Opret følgende målgruppe:

  • Personer som har lagt en vare i kurv / lander i kurven (her kan du vælge allerede at ekskludere folk der har gennemført køb, så du ikke skal ekskludere senere. Jeg synes dog det er mere fleksibelt blot at ekskludere i annoncesættet)

Step 3

Opret følgende målgruppe:

  • Personer som kigger på bestemte produkter
  • Personer som har kigget på bestemte kategorier

Step 4

  • Personer som har besøgt din hjemmeside og/eller f.eks forside.

Step 5

Nu har du oprettet alle målgrupperne for folk der rumsterer rundt på din hjemmeside. Så nu skal du finde nogle latente kunder. Opret derfor følgende målgrupper:

  • Kopimålgruppe for VIP kunder
  • Kopimålgruppe for Repeat kunder
  • Kopimålgruppe for Nylige kunder (gennemført køb X dage)

Et overblik

Nedenstående giver dig et overblik over en typisk opsætning af målgrupper på en webshop:

Kampagnestruktur

Helt kort, så vil jeg lige komme omkring dine kampagnestruktur.

Du kan starte hvor som helst, men hvis du allerede har trafik og vil bygge op fra bunden, så start med sidste del af tragten. Lav retargeting imod dem der har lagt i kurv eller kigget på produkter, men ikke handlet. Byg dernæst en kampagne mod personer som har besøgt din hjemmeside, men ikke kigget på produkter, lagt i kurv eller handlet.

Sidst bygger du så dine kampagner for at få trafik ind og her er kopimålgrupperne eminente. Husk at ekskludere alle andre publikummer.

Nu forstår du hvad der menes med indlejrede målgrupper og hvorfor målgruppe-strukturen er vigtig.

Et blog eksempel

Du har skrevet verdens bedste blogindlæg, men kun få læser det. Du har derfor besluttet dig for at, nu skal du have noget trafik ind for at læse dine visdomsord. Men hvordan er det bedst at gribe det an?

Der kan være smartere måder derude jeg ikke kender til, men med denne metode realiserer jeg trafik til vores blogs til en pris i omegnen af 7-20 øre per klik.

Nedenstående er et overblik over aktive kampagner i oktober måned.

Tror de flest ville være tilfreds med 52.000 klik for 6200 kr.

Nå, men hvordan gør man så det? Hvis du slet ingen trafik har haft eller din blog er helt ukendt, så er det meget svært at nå resultater som disse.

De er primært en kombination af:

  • Relevant publikum (de har læst bloggen før)
  • Stærkt indhold
  • Korrekt målgruppe og skarp ekskludering

Men lad os sige din blog er blevet læst af en del og de kan lide dit indhold.

  • Opret en målgruppe på alle der har læst din blog
  • Opret en målgruppe på personer som har brugt top 5/25 % mest tid på din blog
  • Opret en kopimålgruppe på denne målgruppe (find andre der minder om dit absolut mest engagerede publikum)
  • Opret målgruppe på personer som har læst det blogindlæg du gerne vil promovere

Den første målgruppe, hvis den er stor nok, er det din absolut bedste målgruppe. De kender dig og læser sikkert gerne dit indhold igen. Dem starter du med at promovere mod – HUSK, at ekskludere dem der allerede har læst dit indlæg.

Næste målgruppe er en kopimålgruppe af det mest engagerede publikum. Start med 1% og udvid. Husk at ekskludere dem der allerede har besøgt din blog samt dem der har læst indlægget.

Det her er den simpleste version – der er mange muligheder. Men med denne metode vil du få langt langt billigere resultater end hvis du bare booster tilfældigt mod Fans og deres venner.

Afsluttende bemærkninger

Phew. Hvis du er nået så langt, så klap dig selv på skulderen – det blev en omfattende omgang, og der er meget mere at sige.

Hvilke ting synes du er besværligt ved Facebook annoncering? Er der noget du har undret dig over?

Læg en kommentar og lad mig høre fra dig hvis du har ris eller ros!

Leave a Comment